En promenad genom stan

Precis som Per Gessle sjunger i låten med samma namn. En promenad genom stan. Det får mig att tänka på sommaren. Och kanske var det just sommaren som kommit till Stockholm denna dag. Jag tror faktiskt det, åtminstone kändes det så när man satt där på ett varmt pendeltåg på väg in till storstaden den 14 maj 2010.


Vi hade förväntat oss Söder. Det är mysigt på Söder, sa min sambo som förmodligen fått höra det från någon turist. Vad vet jag. Jag har bara växt upp i en förort utanför Stockholm, åkt in till stan som 12-åring och kollat i butiker på en och samma Drottninggata. Sedan åkte jag väl också in lite som 18-åring, innan jag valde att flytta därifrån, åkte in och gick på krogen. Är det ens meningen att jag ska komma ihåg vart jag befann mig? Det är mysigt på Söder. Jag tror dig. Men jag kan absolut inte minnas att jag själv skulle sagt så någon gång. Man kan åka ytterligare en station från Stockholm Central med pendeltåget för att komma till Söder. Det är egentligen allt jag vet. Men stopp – det där mysiga Söder ligger visst inte ens där.


Vi tar oss ner till tunnelbanan. Jag har bott i Stockholm sedan jag var ett halvår (men observera: förorten! Ja, jag vill göra det tydligt att jag defintivt är, åtminstone nästan som ny i denna huvudstad) Mosebacke, tydligen ligger det på Söder. Jag har varit där, jättefint, men vart det ligger – det har jag nog egentligen aldrig vetat. Jag får helt enkelt fråga i luckan vid tunnelbanan. Ställder om rösten till grov skånska och frågar vart man går av om man ska till just Mosebacke. Okej, det där sista var inte riktigt sant – men just vid det tillfället ville jag ställa om rösten något extremt. Jag gjorde det bara lite grann, försökte låta som en östgöte fastän jag vet att jag nästan alltid misslyckas. Men vi kom fram tillslut – Slussen. Och här tog vi en lång promenad likt två nykläckta turister i en helt ny stad. En promenad på det mysiga Söder.

 

Skrivet den 25 maj 2010


Från Slussen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0