Tips till förortsturister

På riktigt – det är dyrt att åka kommunalt i huvudstaden. Det slår mig varje gång jag är på besök. En förköpsremsa för en vuxen (vilket du gills som vid 20 års ålder i Stockholm, till skillnad från Östergötlands 26. Mognar de fortare i Stockholm, eller vad är grejen? Och när är i så fall jag vuxen, som kommer från Stockholm med bor i Östergörland? Defintivit en annan diskussion, men än så intressant) kostar 180 kronor. 180 kronor – det är nästan 200 spänn för en jävla remsa med 16 stämplar. Och med det inte sagt att du kan åka 16 resor, verkligen inte – nej, här stämplar de melan 2 och 4 stämplar varje gång du ens går på en buss, ett tåg eller en tunnelbana. Förköpsremsan är med andra ord uppäten på ett kick. Förjävligt!

 

Men – efter sisådär 18 år i förorten utanför Stockholm har jag kommit på en grej – man kan faktiskt komma billigare in till huvudstaden om man tänker lite smart – och om man orkar gå. Nu menar jag självklart inte att man ska gå hela vägen in till stan. Det vore faktiskt lite väl överdrivet som tips. Nej, utan istället menar jag en promenad till Kista Galleria. Om du bor i den förorten som jag bor i, vilken du nu enkelt kan lista ut vilken det är, så vet du att det tar ungefär en halvtimma att gå till Kista Galleria (lite beroende på vart i förorten du bor förstås.. ) Nu ska du väl egentligen bo exakt där min familj bor för att det här ska fungera, men är det inte ett tips till dig – så är det åtminstone ett tips som jag insåg för mig själv och som jag inte får glömma.


Istället för att ta pendeltåget in till Stockholms stad (som kräver 3 stämplar på förköpsremsan, i värsta fall ibland 4) kan du ta din promenad till Kista Galleria och istället ta tunnelbannan in till Centralen. Detta kräver dig bara 2 stämplar och ger dig dessutom en skön promenad som ibland faktiskt kan vara välbehövlig. Personligen ser jag detta som ett kanontips – särskilt för en turist som självklart vill ha mer pengar över till annat. Så, det var dagens förortstips!

 

Skrivet den 25 maj 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0