Turist i Sverige

Turist i Sverige. Hur låter det egentligen? Knappast som en genomsvensk tjej som försöker komma på ett namn på en blogg om turism. Men jo, så konstigt är det faktiskt. Jag är turist i mitt eget land. Åtminstone får det lov att vara så nu.

 

Jag läser turismutveckling vid MKFC Folkhögskola. Jag ville testa någonting nytt. Hade jag varit riktigt modig, sådär som jag ibland önskar att jag var, hade jag förmodligen kombinerat den här kursen med någon utlandsresa – fått leva som en turist på riktigt. Men nu är jag ju inte den där riktigt modiga personen. Jag blev kvar i Sverige och får leva som turist här istället. Lära mig att förstå mig på folket här på plats – de turister som kommer hit.


Jag var i Stockholm här om veckan. Eller, helt ärligt så kom jag hem igår. Jag är uppvuxen i huvudstaden, fast utanför, i Sollentuna. Men ja, folk kallar mig Stockholmare i alla fall. Sedan fyra år tillbaka har jag bott i en riktig småstad i mitten av vårt avlånga land. Jag åker till Sollentuna för att hälsa på vänner och familj ibland. Och helt ärligt. Ibland känner jag mig som en riktig turist när jag kommer dit. Jag återkommer och berättar mer om detta i ett senare inlägg. Här fick ni en riktig, så kallad, cliffhanger! Håll till godo!

 

Inlägg skrivet den 1 april 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0